کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

سعی می کنم مقالاتی مفید در زمینه فیزیوتراپی را منتشر نمایم

  • ۰
  • ۰

چرا زانوهایمان درد میگیرد

بسیاری از افراد از زانو درد مداوم شکایت دارند. زانو درد می‌تواند پی‌آمد صدمه دیدن زانو یا بیماری درگیر کننده این مفصل مانند آرتروز باشد. آسیب دیدن زانو بر تمام رباط‌ها (لیگامان‌ها)، بورس‌ها یا تاندون‌های اطراف مفصل زانو اثر می‌گذارد. از آنجایی که زانو یک مفصل فعال تحمل کننده وزن و دارای ساختاری پیچیده است، بیش از دیگر مفصل‌ها آسیب می‌بیند.

انو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد. به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند: یکی آنهایی که علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است. در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است.


مفصل زانو همچنین یکی از آسیب‌پذیرترین مفصل‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند روماتیسم و آرتروز و لوپوس و همچنین پوکی استخوان، به شمار می‌رود. تشخیص صحیح علت درد زانو در انتخاب یک روند درمان زانو درد مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. درد زانو دلایل مختلفی دارد و درمان‌ زانو درد نیز بسته به تشخیص صحیح پزشک پیشنهاد می‌شود. فرایند درمان در گستره‌ای از روش‌های ساده‌ی دارودرمانی ، ماساژ، باندپیچی، نرمش‌های کششی یا تقویتی تزریق تا روش های جراحی می باشد.

دردهایی که با درد زانو بروز پیدا می کند

محل زانو درد به ساختار درگیر بستگی دارد. عفونت موجب درد زانو و تورم تمام زانو می‌شود، در حالی که پارگی مینیسک زانو یا شکستگی استخوان منجر به بروز علائم در فقط و فقط یک ناحیه مشخص می‌شود. شدت درد در بازه‌ای از درد ملایم و خفیفی تا درد شدید و غیر قابل تحمل متغیر است.

علت و دلایل زانو درد

التهاب تاندون ها :تاندون ها، در زانو و مفاصل دیگر با حرکت مکرر یا شدید ممکن است به شدت دچار التهاب شوند. التهاب تاندون یک آسیب دیدگی ورزشی شایع است که با استفاده بیش از حد از مفصل زانو ایجاد می شود. 

 کیست بیکر : برآمدگی پشت زانو و درد پشت زانو می تواند کیست بیکر باشد. کیست بیکرحاوی مایعی است که باعث التهاب، سفتی و درد پشت زانو می شود. 

 آرتروز زانو : این بیماری به دلیل فرسایش مزمن مفاصل به وجود می آید. بیمار از درد، ورم مفصلی و در نهایت کاهش دامنه حرکتی شکوه می کند. این بیماری عموما در بین بیمارانی که اضافه وزن دارد و یا مسن هستند اتفاق می افتد، اگر چه در بین جوانانی که از آسیب دیدگی زانو رنج می برند، نیز می تواند اتفاق افتد. این بیماری رایج ترین دلیل درد زانو است.

آرتریت روماتوئید :آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن بیمار پروتئین های مشخصی را تولید می کند که به مفاصل حمله کنند. این بیماری باعث درد و گرم شدن مفاصل، التهاب مفصل، خشکی مفاصل در صبح و کاهش دامنه حرکتی می شود.

نقرس : این بیماری ناشی از افزایش سطوح اسید اوریک در خون است. مفصلی که بیش از همه تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد انگشت شست پا است. زانو نیز می تواند تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد که منجر به درد، ورم و قرمزی مفصل زانو می شود.

نرمی کشکک زانو :در این بیماری سطح غضروف کشکک زانو نرم می شود. بیمار درد خفیفی را دور کشکک زانوی خود احساس می کند که با پایین آمدن از شیب یا پله و گاهی اوقات با بالا آمدن از پله یا شیب شدت پیدا می کند.


مراقبت خانگی از زانو درد

استراحت دادن : استراحت در منزل از مهم ترین اصول درمان است. 

بریس زانو: زانو‌ی‌تان را بالا نگه دارید. می‌توانید زانو‌های‌تان را با گذاشتن بالش در زیر آنها بالا نگه دارید، یا بالشی را بین دو زانوی‌تان قرار دهید. قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه زمین، مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش داده، در نتیجه ورم نیز کمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد.

بستن زانوها : بستن زانوها به دو دلیل مفید است: هم ورم را کاهش می دهد و هم مکانیسم زانو را به نظم در می آورد. از بریس (تصویر مقابل) یا بانداژ زانو استفاده کنید. 

 استفاده از داروها : اگر شما به زخم معده، بیماری کلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید، داروهای ضد التهابی در این مورد به شما کمک های فراوانی می کند. از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد و ورم استفاده کنید.  روی زانوی‌ دردناک‌تان فشار نیاورید و از انداختن وزن روی آن پرهیز کنید. 

 با کیسه یخ زانو را به طور مکرر کمپرس سرد کنید. در روز اول هر ساعت برای ۱۵ دقیقه روی زانو کیسه یخ بگذارید. پس از روز اول، دست کم چهار با در روز روی زانو یخ بگذارید.

  • ۹۶/۰۴/۰۷
  • آناهیتا ش

زانو درد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی