کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

سعی می کنم مقالاتی مفید در زمینه فیزیوتراپی را منتشر نمایم

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علت بیرون زدگی دیسک کمر

فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر پی‌آمد آسیب‌دیدگی و بلند کردن اشیا به روش اشتباه است و گاهی خود به خود و بدون دلیل رخ می‌دهد. سن نیز یکی از عامل‌های خطر فتق دیسک محسوب می‌شود. به موازات بالاتر رفتن سن، دیسک خشک و سخت‌تر می‌شود. دیوارهٔ فیبری و سخت بیرونی دیسک ضعیف می‌شود. هسته‌ٔ ژلاتینی مانند دیسک از پارگی ایجاد شده در دیوارهٔ دیسک بیرون می‌زند و درد در اثر تماس پیدا کردن آن با عصب شروع می‌شود. ژنتیک، استعمال دخانیات و بعضی فعالیت‌های شغلی و تفریحی نیز منجر به فرسایش (دژنراسیون) زودهنگام دیسک می‌شود.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی با روش هایی در مراکز فیزیوتراپی قابل درمان است که مردم در جوامع صنعتی آنها را نمی شناسند. در مرکز فیزیوتراپی امین تمامی این خدمات تخصصی برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر و فتق کمر و تنگی کانال نخاعی انجام می شود. مرکز فیزیوتراپی امین یک مرکز فیزیوتراپی خوب در تهران می باشد که با توجه به دستگاه های پیشرفته و دکتر فیزیوتراپی خوب و با تجربه می توان گفت بهترین فیزیوتراپی در تهران می باشد. این مرکز فیزیوتراپی می تواند به شما در تمام زمینه های پایه ای و تخصصی مانند درمان سردرد و درمان فنق کمر کمک کند. 


آیا دیسک کمر با جراحی درمان می‌شود؟ 

تصور نادرست در درمان دیسک کمر، بیماران را به این باور رسانده  که باید جراحی شوند تا به درمان کامل برسد. در حقیقت آمارهای دنیا نشان دهنده آن است که 95 درصد تا 98 درصد دیسک ها کمر بدون جراحی قابل درمان است. در حال حاضر انجمن جهانی درد متعقدند که اگر بیماری مشکوک به دیسک کمر است نیاز به جراحی ندارد. ابتدا باید دستورالعمل ها را انجام دهند و تحت روش های درمانی قرار گرفته و درمان با فیزیوتراپی بوده. مگر درمواقع خاص بیمار تحت جراحی قرار خواهد گرفت. 

بدین ترتیب اگر برای درمان های پایه ای و تخصصی به دنبال درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی هستید، فیزیوتراپی امین یک مرکز فیزیوتراپی خوب در شریعتی است که بسیار مجهز است و آماده خدمت رسانی به شما است.

فیزیوتراپی امین یکی از مراکز فیزیوتراپی خوب در تهران  و همچنین جزء مراکز فیزیوتراپی تأمین اجتماعی در تهران است، در درمان تمام بیماریهای اسکلتی عضلانی مانند درمان پای پرانتزی و ... نیز به صورت تخصصی در حال فعالیت است. 



  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

آرتروز زانو :


آرتروز مفصل زانو , شایعترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن است. با استفاده از دستگاه الکتروتراپی برجیس میتوانید این نوع دردها را مدیریت و درمان نمایید.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که از آن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد میشود. این بیماری به نام های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز نامیده میشود. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه این بیماری با افزایش سن پیشرفت میکند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه بر سن علل ژنتیکی , نوع شغل و حرفه , چاقی , عوامل هورمونی و نژاد نیز میتواند در بروز این بیماری دخیل باشند.


علائم و عوارض همراه با زانودرد

محدودیت در حرکات زانو

قرمزی و گرمی زانو

تورم و التهاب زانو

خشکی و سفتی زانو

عدم توانایی در صاف کردن زانو

تشدید درد با راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله

درد شبانه زانو

گزگز کردن زانو ها و پاها

قفل شدن زانو

اختلال در حفظ تعادل در نتیجه درد زانو هنگام حرکت

دفورمیتی مفصل زانو

بی ثباتی زانو

لنگیدن 

خالی کردن زانو

حساسیت به لمس و فشار

صدا دادن زانو


عواملی که روند آرتروز زانو را تسهیل میکنند عبارتند از :

 ضربه

 پارگی عناصر مفاصل زانو ( مثلا منیسک ها , رباط ها و کپسول مفصلی )

 بیماری کندرومالاسی کشکک ( نرم شدن غضروف زیر کشکک ) و موارد در رفتگی مکرر آن

 شکستگی های درون مفصلی و در رفتگی ها

 وجود بیماری های مفصلی ( همانند آرتریت روماتوئید یا بیماری عفونی در مفصل و ... )

تغییر شکل ها ( دفورمیتی ها ) ی مفصل زانو که عبارتند از : پای ضربدری , پای پرانتزی , خم شدن مفصل زانو , حرکت بیش از اندازه مفصل به سمت عقب (هیپراکستنشن زانو )

 عدم کنترل فعالیت های روزمره که منجر به استرس بیش از اندازه به ناحیه زانو میگردد ( مواردی چون چهار زانو نشستن , دو زانو نشستن , توالت های طولانی مدت غیرفرنگی و بالا و پایین رفتن از پله ها به دفعات متوالی به خصوص پله هایی که شیب تند دارند)

 شغل و حرفه ای که باعث فشار بیش از حد به زانو میشود. به ویژه افرادی که در طول فعالیت های کاری سخت , هیچگونه استراحتی به مفاصل جهت ترمیم و احیای مجدد نمیدهند

 چاقی

 عوامل ژنتیکی

 بیماری استئوکندریت دیسکان



درمان آرتروز زانو با توجه به مشکل بیمار میتواند در ارتباط با موارد زیر باشد :

 درمان دارویی طبق نظر پزشک متخصص مربوطه

کاهش وزن در صورت وجود چاقی

کنترل فعالیت های روزمره سنگین

تقویت عضلات اطراف مفصل زانو

تحرک مفصل به صورت کنترل شده

استفاده از زانو بند و وسایل کمکی فیزیوتراپی

آب درمانی

برنامه تمرینات هوازی

درمان با عمل جراحی در زمانیکه درد و مشکلات مفصل خیلی شدید است.

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

فیزیوتراپی برای کمر درد تعیین نوع کمردرد

در ابتدا فرد مبتلا تحت معاینه قرار میگیر تا مشکل و میزان شدت آن مشخص شود سپس درمان آغاز میگردد.


 بخش مهمی از درمان را تمرینات و ورزش ها تشکیل می دهدند. با توجه به حاد یا مزمن بودن مشکل بیمار، ورزش های های مختلفی در برنامه ی درمانی گنجانده می شود ورزش های عمده ای که در فیزیوتراپی استفاده می شود شامل ۲ گروه عمده ورزش های پیشگیری کننده از ابتلا به دیسک کمری و ورزش های مربوط به افراد مبتلا به دیسک است.تمرینات پیشگیری در افرادی استفاده می شود که با توجه به وضعیت زندگی و شغلی به طور مثال رانندگی طولانی،مستعد ابتلا به دیسک هستند.ورزش های درمانی مربوط به دیسک شامل ۴ گروه تمرینات کاهش فشار، تمرینات ویلیامز، تمرینات مکنزی و تمرینات ویلیامز می باشند.


علائم و نشانه های کمر درد می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد عضلانی در ناحیه کمر

درد تیز و تیر کشیدن در کمر

دردی که به پاهایتان نیز سرایت می کند.

دردی که با خم شدن، بلند کردن، ایستادن یا راه رفتن بدتر می شود

دردی که با دراز کشیدن بهتر می شود

اگر دلیلی وجود داشته باشد که مشکلات خاصی موجب ایجاد درد کمر شما شده باشند، پزشک ممکن است دستور اجرای یک یا چند تست را بدهد:


1. اشعه ایکس

این تصاویر تنظیم بودن یا نبودن استخوان های شما، آرتروز یا شکستگی استخوان را نشان می دهند. این تصاویر به تنهایی مشکلات نخاعی، عضلاتی، اعصاب و دیسک ها را نشان نمی دهد.


۲. MRI یا سی تی اسکن

این اسکن تصاویری را تولید می کند که می توانند فتق دیسک یا مشکلات مربوط به استخوان ها، ماهیچه ها، بافت ها، تاندون ها، اعصاب، رباط ها و عروق خونی را نشان دهد.


۳. آزمایش های خون.

این آزمایش ها می توانند عفونت یا هر مشکل دیگری که ممکن است باعث درد شما شده باشد را تعیین کنند.

این آزمایش ها می توانند عفونت یا هر مشکل دیگری که ممکن است باعث درد شما شده باشد را تعیین کنند.


۴. اسکن استخوان.

در موارد نادر، پزشک ممکن است برای جستجوی تومورهای استخوانی یا شکستگی هایی که در اثر فشار و به علت پوکی استخوان رخ داده اند، از اسکن استخوان استفاده کند.


۵. آزمایش عصبی.

الکترومیوگرافی (EMG) ضربات الکتریکی تولید شده توسط اعصاب و پاسخ عضلات شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند فشار عصب ناشی از فتق دیسک یا تنگ شدن کانال نخاعی (spinal stenosis) را تعیین کند.


فیزیوتراپی کمر

یک فیزیوتراپیست می تواند درمان های مختلفی نظیر گرمادرمانی، اولتراسونوگرافی، لیزر پرتوان، مگنت درمانی، تحریک الکتریکی و تکنیک های آرامسازی عضلانی ، طب سوزنی و… را برای عضلات کمر و بافت های نرم به کار گیرد تا درد کمر را کاهش دهد.


همانطور که دردتان تسکین می یابد، فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت کمر و عضلات شکمی و بهبود وضعیت بدنی شما به شما آموزش دهد.


استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد کمک کند. بدون شک فیزیوتراپی کمر مهمترین بخش درمان کمر درد می باشد زیرا بدون استفاده از هز نوع دارو و جراحی به درمان کامل کمر شما می انجامد.

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

فیزیوتراپی ورزشی

فیزیوتراپی ورزشی چیست؟

انجام نادرست حرکات ورزشی ، انجام ورزش شدید بدون آمادگی قبلی و ورزش با امکانات نامناسب و در محیط غیر استاندارد از جمله عواملی هستند که ریسک بروز آسیب های ورزشی را افزایش می دهند.

فیزیوتراپی ورزشی


انجام ورزش چه بصورت حرفه ای و چه بصورت آماتور همواره با خطر بروز آسیب هایی همراه است، البته بروز آسیب های ورزشی شدید در ورزشکارانی که بطور حرفه ای ورزش می کنند بیش از سایر افراد است.


انجام نادرست حرکات ورزشی ، انجام ورزش شدید بدون آمادگی قبلی و ورزش با امکانات نامناسب و در محیط غیر استاندارد از جمله عواملی هستند که ریسک بروز آسیب های ورزشی<Sports injury> را افزایش می دهند.


فیزیوتراپی ورزشی یکی از حوزه های تخصصی فیزیوتراپی است که بطور خاص به درمان آسیب های ورزشی و توانبخشی ورزشکار برای بازگشت هرچه سریع تر به میادین ورزشی انجام می گیرد.

فیزیوتراپیست در دوران تحصیل دروس تخصصی را زمینه حرکت شناسی و بیومکانیک اندام ها، بیماری های مختلف بدن و بروز ترین تکنیک های درمانی می آموزند و توانایی درمان و توانبخشی را بسیاری از بیماری ها و آسیب ها از جمله آسیب های ورزشی بدست می آورند.


فیزیوتراپی ورزشی

فیزیوتراپی ورزشی یکی از مهم ترین حوزه های تخصصی فعالیت فیزیوتراپیست ها است که با هدف تسریع بهبودی ، کاهش عوارض آسیب دیدگی و بازگرداندن ورزشکار به سطحی از آمادگی که توانایی بازگشت به میادین ورزشی را داشته باشد انجام می گیرد.


متخصصان پس از ارزیابی بیمار و بررسی میزان و شدت آسیب دیدگی و با توجه به شرایط ورزشکار و میزان فعالیت آن روش های فیزیوتراپی ورزشی را برای کمک به بازگشت هرچه سریع تر ورزشکار به میادین ورزشی و سطح آمادگی قبل از آسیب دیدگی بکار می گیرند.

تمرین درمانی مهم ترین و موثرترین راهکار در بخش فیزیوتراپی ورزشی است.

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیِ درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمت طولانی است که هم‌زمان با توسعهٔ دانش پزشکی، به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده‌است.


اصلی‌ترین هنر و تخصص فیزیوتراپیست، توانایی انجام مهارت‌های دستی و حرکت‌درمانی است که در جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و درمان و توان‌بخشی افراد جامعه به کار گرفته می‌شود. خواص امواج مختلف، مانند امواج صوتی، مغناطیسی، لیزر، شاک وِیو، رادیویی و خواص درمانی آب (آب‌درمانی)، سرما و گرما،استفاده از سوزن خشک (dry needling ) به کار گرفته می‌شوند تا دستیابی به این اهداف آسان‌تر شود.


درمان در مراکز فیزیوتراپی به سه دسته تقسیم می شود: 

تمرین‌درمانی: فیزیوتراپیست به وسیلهٔ تجویز؛ انجام و آموزش ورزش‌های درمانی خاص، ماساژ، ورزش در آب (آب‌درمانی)، اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.

الکتروتراپی: درمان به وسیلهٔ دستگاه‌های ویژه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکروویو؛ امواج کوتاه رایویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولید می‌شوند و تغییر می‌یابند (مُدوله می‌شوند).

مهارت‌های درمان با دست


امکانات فیزیوتراپی خوب کدام است؟

همانطور که در بالا ذکر شد مراکز فیزیوتراپی باید امکاناتی مدرن مانند لیزر، شاک برای پاسخگویی به نیازهای مختلف بیماران داشته باشند بدین ترتیب ما باید اطلاعات کاملی از مراکز فیزیوتراپی در ایران و کلان شهرها مانند تهران و مناطق مختلف آن داشته باشیم در این راستا می توانید به لیستی که برایتان از بهترین فیزیوتراپی های تهران جمع آوری کردیم مراجعه و اطلاعات کاملی بدست آورید.

مرکز فیزیوتراپی خوب در شریعتی که فیزیوتراپی خوب در تهران نیز می باشد. 

مرکز فیزیوتراپی در تجریش

فیزیوتراپی در شریعتی 

فیزیوتراپی خوب در شرق تهران  که جزء مراکز فیزیوتراپی تامین اجتماعی در شرق تهران نیز میباشد. 


می توانید با توجه به نیازهای خود مرکز فیزیوتراپی مناسب را طبق منطقه و به لینک های جمع آوری شده مراجعه کنید. 


  • آناهیتا ش