کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

کلینیک فیزیوتراپی

جدیدترین مقالات در زمینه فیزیوتراپی

سعی می کنم مقالاتی مفید در زمینه فیزیوتراپی را منتشر نمایم

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان های دستی یا مانوال تراپی در فیزیوتراپی


اصطلاح منوال تراپی به معنای انجام تکنیک های درمان دستی یا کایروپراکتیک بر روی مفاصل ستون فقرات و دست ها و پا ها برای کمک به تسریع درمان و تصحیح اختلال عملکرد آن ها می باشد . روش های درمان دستی یا کایروپراکتیک می تواند شامل کشش دادن عضلات و مفاصل ، ماساژ عمقی بافت نرم ، فشار درمانی و جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم  شود. تکنیک های منوال تراپی شامل ماساژ های نرم ، ریتمیک ، و همچنین حرکت دادن ماهرانه بدن ( در واقع مفاصل) شخص با سرعت و در جهات معین و جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم می باشد. این تکنیک ها برای کاهش درد ، بازیابی توان حرکتی فرد ، رفع خشکی و بی حرکتی مفاصل استفاده می شود. تکنیک های منوال تراپی یا درمان دستی یا کایروپراکتیک برای درمان بیمار درکنار سایر روش ها از جمله حرکات اصلاحی و مدالیته های درمانی به کار گرفته می شود.


تاثیرات درمان دستی یا کایروپراکتیک بر بدن

انجام منوال تراپی یا درمان دستی یا کایروپراکتیک در فیزیوتراپی چهار تاثیر اساسی بر بدن فرد دارد : تاثیرات مکانیکی بر ساختار اسکلتی عضلانی، تاثیر فیزیولوژیکی بر عصب ها ، تاثیرات زیست شیمیایی و تاثیر ات روانی

تاثیرا ت مکانیکی : تکنیک های کشش دادن مفاصل، عضلات ، ماهیچه ها و رباط ها و کپسول های مفصلی که با مفصل مربوطه درگیر هستند را نیز کشش می دهد . انجام این کشش ها همچنین می تواند چسبندگی یا بافت اضافی که پس از آسیب یا عمل جراحی در آن ناحیه به وجد آمده است را از بین ببرد و در نتیجه توانایی حرکت مفصل و دامنه حرکتی آن بهبود یابد . پس از دستیابی به این بهبود ها از طریق درمان دستی یا کایروپراکتیک برای ثابت کردن وضعیت بهبود یافته به بیمار حرکات و تمرینات اصلاحی ویژه داده می شود.

  • انجام درمان دستی یا کایروپراکتیک می تواند بر سیستم عصبی بدن فرد نیز تاثیر گذار باشد. تحقیقات نشان داده اند که درمان های دستی و منوال تراپی اثر بازدارنده بر روی ریشه های عصبی متصل به طناب نخاعی بدن و همچنین ریشه های عصبی موجود در محل آسیب دیده دارد و انتشار درد را مهار می کند.

- اثرات زیست شیمیایی : درمان دستی یا یا کایروپراکتیک بر سیستم های درون بدن که مسئول ترشح مواد تسکین دهنده درد در بدن هستند تاثیر می گذارد و میزان ترشح این مواد و تسکین درد را بالا می برد

  • تاثیرات روانی : با انجام درمان دستی یا کایروپراکتیک ، درمانگر نقاط آسیب دیده را لمس می کند و آن ها را ماساژ می دهد و در عین حال میزان درد بیمار را ارزیابی می کند با انجام این کار بیمار احساس خوشایندی از درمان دارد و نسبت به رسیدن به نتایج مثبت از درمان مطمئن تر خواهد شد.

کاربردهای درمان دستی یا کایروپراکتیک


  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

مسئولین سلامت کشور مشکل دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را حل کنند


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: از مسئولین سلامت کشور استدعا داریم تا مشکل دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را حل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی نوبخت حقیقی در نخستین کنگره بین‌المللی و بیست و هشتمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران که در هتل المپیک برگزار می شود، افزود: امروز سوم خرداد است و فیزیوتراپیست‌های سربلند ایران خدمات زیادی را برای جانبازان جنگ تحمیلی داشته‌اند، اما متأسفانه مسئله دکترای حرفه‌ای بیخ پیدا کرده است با اینکه شورای گسترش مانعی برای دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی ندارد.

وی ادامه داد: از مسئولین سلامت کشور استدعا داریم تا مشکل دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را حل کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: جامعه پزشکی کشور انتخاب ۳۰ تیر را پیش رو دارد و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تعیین شده که امیدواریم شاهد حضور پرشور پزشکان در این انتخابات باشیم.

وی گفت: معرفی افراد خبره انجمن در تهران و شهرستان برای ورود به هیأت نظارت موضوعی مهم و سرنوشت‌ساز است.

نوبخت بیان کرد: هر چه تعداد افراد در انتخابات نظام‌پزشکی بیشتر شود گوش شنوای بیشتری در جامعه پزشکی داریم.

وی تصریح کرد: صنف فیزیوتراپی باید در مواردی که اختلاف نظر دیده می‌شود با تجمیع نظرات متولیان سلامت بتوانند مشکلات را برطرف کنند تا شاهد دستاوردهای کنگره فیزیوتراپی و خدمات سلامت در کشور باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: توانبخشی در سطوح اولیه وارد شده که در تحقیقات امروز آموزش و نقش توانبخشی حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: تربیت نیروی آموزشی از وظایف صنف فیزیوتراپی است که با ایجاد انگیزه برای فیزیوتراپیست‌ها از سوی متولیان سلامت می‌توانیم شاهد بروزرسانی آموزش و پژوهش در نظام سلامت و ارائه هر چه بهتر خدمات درمانی باشیم.

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

خار پاشنه در اثر رسوب کلسیم در زیر استخوان پاشنه رخ می دهد باعث برجستگی و تیز شدگی استخوانی در ناحیه می گردد . در عکس رادیولوژی ممکن است میزان پیشروی خار پاشنه به جلو بعضا تا حدود 5 سانتیمتر دیده شود . اگر خارپاشنه در عکس دیده نشود ولی بیمار علائم خارپاشنه را داشته باشد به آن سندرم خار پاشنه می گویند و البته امروزه مشخص شده است در خار پاشنه همیشه بخاطر وجود برجستگی و تیز شدگی استخوان نیست بلکه التهاب محل اتصال فاشیای ( نیام ) کف پایی به استخوان پاشنه ممکن است علت اصلی درد علائم بیماری باشد .

درمان خار پاشنه در درجه اول شامل درمانهای غیر جراحی , فیزیوتراپی و طب سوزنی است .


آموزش تمرینات کششی و اصلاح شیوه زندگی و استفاده از ارتزهای مناسب داخل کفش از جمله اقدامات اولیه است که توسط فیزیوتراپی در تجریش توصیه می شود .


علت خار پاشنه چیست ؟

خار پاشنه مشکلی نیست که ناگهانی بوجود آمده باشد و رسوب کلسیم در طول ماه ها و شاید سالیان متمادی به مرور اتفاق افتاده باشد و در نهایت منجربه بروز علائم و درد و التهاب شده باشد . در بیشتر موارد کشیدگی های عضلات و فاشیای کف پا ، وراد شدن تروما و نیروهای کوچک به ناحیه پاشنه در طول زمان می تواند باعث بروز این بیماری گردد .


از جمله عوامل زمینه ساز و مستعد کننده ابتلا به خار پاشنه

– الگوی غلط راه رفتن که منجربه وارد آمدن فشار و استرس بیش از حد به استخوان ، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه می گردد .
– دویدن وراه رفتن زیاد بخصوص روی سطوح سفت .
– پوشیدن کفش های نامناسب و غیر استاندارد با کفی سفت و تخت و بدون قوس مناسب برای حمایت قوس طولی – داخلی کف پا .
– اضافه وزن و چاقی .


علائم و نشانه های خار پاشنه :

در خیلی از موارد خار پاشنه هیچ علائمی ندارد . اما در اثر وارد آمدن فشار به زیر پاشنه در اثر راه رفتن های طولانی مدت یا نرم دویدن یا سریع دویدن ، ممکن است منجربه بروز التهاب و درد در ناحیه گردد . بطور کلی می توان گفت : در بیشتر موارد درد پاشنه به علت وجود و یا تشکیل خار پاشنه نمی باشد بلکه در اثر آسیب و التهاب بافت نرم اطراف خار پاشنه است . خیلی از موارد مردم درد ناحیه پاشنه خود را بصورت درد تیز و تیر کشیدن عنوان می کنند که گویی چاقوی تیزی ناحیه پاشنه را بریده است و اغلب این درد تیز و برنده در صبح هنگامی که بیمار اولین قدم خود را روی زمین می کذارد بیشتر است .
پس از چند قدم راه رفتن ، این درد تیز به مرور تبدیل به یک درد گنگ و مبهم می شود که در طول روز ادامه دارد. اغلب مردم بیان می کنند که در صورت ایستادن بعد از یک نشستن طولانی مدت مجددا آن درد تیز بر می گردد .

درمان غیر جراحی خار پاشنه : 


درد خار پاشنه معمولا با استراحت بدتر می شود و با فعالیت بهتر می شود . اگر شما برای بیشتر از یک ماه از درد پاشنه رنج می برید حتما با یک فیزیوتراپیست یا پزشک مشورت کنید . او به شما درمان های توانبخشی و محافظتی را توصیه خواهد کرد مثل :
– انجام طب سوزنی
– تجویز کفش مناسب
– انجام کینزیوتیپینگ برای دادن استراحت به عضلات و تاندونهای کف پا و ساق پا
– تجویز کفی مناسب
 درمانهای دستی
– انجام سوزن خشک
– انجام لیزتراپی
– تجویز تمرینات کششی

در برخی موارد خار پاشنه ، با تجویز یک کفی یا کفش مناسب راستای بیومکانیکی مفاصل تصیح می شود و خود بخود علت اصلی بر طرف شده و درد بیمار قطع می شود . در صورتی که پس از ده جلسه فیزیوتراپی یا طب سوزنی هیچ کاهش و بهبودی حاصل نشود تزریق داروی ضد التهاب استروئیدی به داخل کاربر پیدا می کند .

منبع:tehranacupuncture.com

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

یکی از گسترده‌ترین مباحث طب فیزیکی و توانبخشی، توانبخشی مفاصل این مسئله در تمام افراد بخصوص یماریهای مفصلی مثل روماتیسم مفصلی بسیارمهم است

در این قسمت اصول مراقبت از مفاصل بصورت اختصار توضیح داده شده است.باید توجه داشت که رعایت این نکات به کلیه افرادسالم بخصوص کسانی که شلی مفصلی دارند توصیه می شود.

لزوم مراقبت از مفاصل:

بسیاری از افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی از درد مفاصل و درد عضلانی شکایت دارند و اغلب احساس خستگی می‌کنند. معمولاً احساس خستگی درعصروشب بیشتر است. برخی از آنها از اینکه انجام بعضی از کارهای روزمره زمان زیادی لازم دارد شکایت دارند. مثلاً ممکن است کار نسبتاً ساده‌ای مثل باز کردن درب شیشه‌مربا برای فردی که درد در ناحیه دست دارد مشکل ووقت گیر باشد. کم کردن فشار به مفاصل نه تنها به حفظ سلامت آنها کمک می‌نماید بلکه باعث کاهش درد مفصل میِ‌شود. تقسیم کردن مناسب فعالیت روزانه و استراحت در بین فواصل کاری باعث کاهش احساس خستگی و درد می‌شود. ورزش مناسب در فرد مبتلا به رماتیسم مفصلی نه تنها به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند،  بلکه در صورتی که بدرستی انجام شود باعث کاهش درد و بهبود انجام فعالیتهای روزمره می‌گردد.

 در هریکصد بیمار مبتلا به رماتیسم مفصلی حدود 20 نفر بیماری خفیف داشته و مشکلات زیادی ندارند. 75 نفر بیماری متوسط داشته و مشکلات آنها عود کننده است و در 5 نفر بیماری شدید خواهد بود. بعداز یکسال حدود نیمی از مبتلایان در انجام فعالیت با دست تا حدودی دچار مشکل خواهند بود و بعد از پنج سال حدود نیمی از مبتلایان برخی از بد شکلی‌های دست را نشان می‌دهند. لذا مراقبت از مفاصل همراه با مصرف منظم دارو باید از ابتدای ابتلاء به رماتیسم مفصلی آغاز شود. متاسفانه اکثر بیماران آموزش و مراقبت لازم را بسیار دیر دریافت می‌نمایند.


 علت درد و آسیب مفاصل:  

ورم داخل مفصل باعث تحریک انتهای اعصاب مربوط به درد می‌شود. آسیب به خود مفصل نیز باعث ایجاد درد می‌شود. وارد ساختن فشار بیش از حد به مفصل می‌تواند باعث افزایش تورم مفصل یا آسیب خود مفصل شده ودرد را بیشتر سازد. بسیاری از افراد به تجربه در می‌یابند که اگریک روز فشار بیشتری به مفاصل وارد سازند روز بعد درد بیشتری خواهند داشت. آسیب مفاصل در اثر التهاب باعث شل تر شدن رباطهامی‌شود. در این حالت برای آنکه استخوانها در محل خود باقی بمانند عضلات فعال‌تر شده و نهایتاً خستگی عضلانی بعلت فعالیت بیش از حد عضلات ایجاد می‌شود.


 چگونه می‌توان مشکلات مفاصل را کم کرد؟

ابتدا باید به نحوة فعالیت روزانه و رفتار با مفاصل دقت کرد. به عنوان مثال باید به نحوة بلند کردن کتری یا برداشتن پارچ آب یا آب کشیدن لباسها توجه کرد. اینکه چگونه این فعالیتها باعث فشار برروی مفاصل انگشتان می‌شوند و آیا با عث افزایش درد در مفاصل می‌شوند یا نه. سپس باید بدنبال راهی بود که این فشار را کمتر کرد. مثلاً گرفتن کتری با دو دست یا استفاده از پارچ آب سبکتر می‌توانند به کاهش فشار مفاصل کمک نمایند.

 اکثر افراد تنها هنگامی که مفاصل است دچار التهاب شده و دردناک است به مفاصل فشار کمتری وارد می‌کنند وپس از بهتر شدن درد دوباره فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کنند. توجه به این نکته ضروری است که باید بطور پیوسته مراقب مفاصل بود. به اعمالی که باعث وارد شدن فشار کمتری به مفصل میِ‌شود«روشهای حفظ مفصل» گفته شده و این کارها نه تنها در افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی بلکه در کلیه افراد توصیه می‌شوند. حفظ مفصل به معنی عدم استفاده از مفاصل نمی‌باشد.  بلکه منظور استفاده صحیح از مفاصل است. اصول حفظ مفصل شامل موارد زیر است:

1.   به هر گونه درد در مفصل و اعمالی که باعث ایجاد درد در مفصل می‌شوند توجه شود.

2.   -سعی شود بجای وارد شدن فشار به یک یا چند مفصل محدود آنرا بین تعداد زیادتری مفصل توزیع کرد

3.  -حداکثر سعی شود از مفاصل بزرگتر و قویتر استفاده شود.

4.   از قراردادن مفاصل در حالتهائی که شبیه بد شکلی‌های مربوط به رماتیسم مفصلی است خوداری شود.

5.   از محکم گرفتن اجسام خودداری شود.

6.   فعالیتهای روزانه بصورت ناگهانی و در مدت کوتاه انجام نشوند.

 هر مفصل در وضعیت خاصی بیشترین پایداری خود را دارد حتی الامکان باید کارها به نحوی انجام شود که مفصل در پایدار ترین وضعیت خود باشد.

محکم نگرفتن اشیاء:

  محکم گرفتن اشیاء باعث وارد آمدن فشار زیادی برروی مفاصل انگشتان می‌شود. هنگام انجام اعمالی مثل نوشتن،  قلاب بافی و یا استفاده از پیچ گوشتی  فشار زیادی به مفاصل بند انگشتان وارد می‌شود. استراحت دادن متناوب به دست در حین انجام این اعمال و استفاده از وسایلی که قطر دستگیره آنها بیشتر است به کاهش فشار به انگشتان و آسیب کمترآنها کمک می‌نماید. در صورت امکان استفاده از وسایل برقی بجای وسایل دستی باعث کاهش میزان فعالیت مفصل و فشار وارد شده به آن می‌شود.

  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

گرفتگی ماهیچه از آن دسته از دردهایی می باشد که اکثرا دچار آن شده اند و در این مقاله قصد داریم در مورد راههای درمان آن صحبت نماییم.

اغلب این گرفتگی ها در نواحی گردن،کتف،کمر و پشت پا طی انجام کارهای روزانه،بلند کردن اشیاء از روی زمین، هنگام ورزش کردن و حتی در خواب نیز اتفاق می افتد. هرچند عموما گرفتگی عضلات خطرناک نیست، اما درد آن آزاردهنده می باشد و می تواند بطورموقت استفاده از ماهیچه را غیرممکن نماید.

فشار عصبی و استرس

بسیار اتفاق می افتد که فشارهای عصبی منجر به گرفتگی عضلات پشت پا در خواب بشود.این اتفاق حتی طی بارداری نیز به دنبال بروز استرس، برای خانم باردار در ماه پایانی بارداری و کاهش فعالیت وی اتفاق می افتد.حتی در بسیاری افراد گرفتگی های عضلانی با ریشه عصبی در ناحیه معده و روده اتفاق می افتد که در قالب درد معده و کولیت های روده ای بروز پیدا می کند.

کمبود مواد معدنی

گرفتگی عضلات در بسیاری موارد به بروز اختلال در تعادل مواد معدنی و آنزیم ها در بدن مربوط می شود کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون منجر به انقباض عضله و جلوگیری از بازگشت آن به حالت اول می شود.

کم آبی بدن

کم آبی منجر به بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می شود. در واقع از دست دادن آب بدن مهم ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است.به بیان دیگر در فعالیت طولانی مدت همچون ورزش های سنگین در هوای گرم، مقدار زیادی از مایعات بدن دفع می شود، در این حالت حجم خون کاهش یافته و مقدار کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد.در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون کافی دریافت کرده و به سمت اسپاسم یا گرفتگی پیش می روند.با نوشیدن آب قبل از فعالیت و هر 15 دقیقه یک بار در حین فعالیت می توان از بروز چنین گرفتگی هایی پیشگیری کرد.

کاهش جریان خون تحت فشار بودن عصب

درمان گرفتگی عضلات

به فیزیوتراپی در تجریش،فیزیوتراپی رسا مراجعه نمایید
ماساژ ملایم‏
دوش داغ 
کشش
کمپرس سرد یا گرم آبرسانی
  • آناهیتا ش
  • ۰
  • ۰

علت ورم یکطرفه ساق و پا

یکی از مشکلاتی که ممکن است به علل متفاوتی در ساق بوجود آید تورم آن است. این تورم ممکن است حاد یا مزمن باشد، میتواند با یا بدون درد باشد و میتواند بصورت یکطرفه و یا دوطرفه ایجاد شود. معمولا در مواردی که علت تورن ساق مشکلات سیاهرگ (ورید) ، رگ لنفی باشد این ورم یکطرفه است. همچنین تورمی که در ساق بدنبال ضربه و یا عفونت ایجاد میشود هم یکطرفه است. در زیر مهمترین علل ورم یکطرفه ساق مورد بحث قرار میگیرند. البته در مواردی .ممکن است ورم ناشی از این بیماری ها دوطرفه باشد.

مهمترین دلایل ورم ساق پا

  • نارسایی وریدی ساق 
  • بارداری
  • تومورهای لگن و انسداد ورید وناکاو تحتانی 
  • لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق
  • لنف ادم به علت انسداد ورید های لنفاوی 
  • اختلالات مادرزادی مانند اتصال کوتاه بین ورید و شریان
ممکن است آسیب های ورزشی هم باعث این اتفاق باشه
  • پارگی تاندون آشیل
  • پارگی عضلات ساق
    • شکستگی ساق


    • آناهیتا ش
    • ۰
    • ۰

    چرا زانوهایمان درد میگیرد

    بسیاری از افراد از زانو درد مداوم شکایت دارند. زانو درد می‌تواند پی‌آمد صدمه دیدن زانو یا بیماری درگیر کننده این مفصل مانند آرتروز باشد. آسیب دیدن زانو بر تمام رباط‌ها (لیگامان‌ها)، بورس‌ها یا تاندون‌های اطراف مفصل زانو اثر می‌گذارد. از آنجایی که زانو یک مفصل فعال تحمل کننده وزن و دارای ساختاری پیچیده است، بیش از دیگر مفصل‌ها آسیب می‌بیند.

    انو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد. به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند: یکی آنهایی که علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است. در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است.

    • آناهیتا ش
    • ۰
    • ۰

    فیزیوتراپی چیست؟

    فیزیوتراپی شاخه ای از پزشکی بوده که در دو حوزه ی پیشگیری و درمان فعالیت دارد. درمان آن مبتنی بر فیزیولوژی بدن ، درمان فیزیکال (فیزیکی) و درمان طبیعی و بدون عارضه است. این علم از طریق تجهیزات و دستگاه ها، تمرینات، تکنیک های خاص و آگاهی دادن به بیمار در ارتباط با مشکلاتش ، با تکیه بر علوم پایه پزشکی چون آناتومی عضلات و مفاصل، فیزیولوژی، نوروآناتومی، پاتوفیزیولوژی و علوم دیگری چون کینزیولوژی (حرکت شناسی)، نوروساینس، الکتروتراپی و... به درمان بیماریهای مختلف، اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی (نوروماسکولواسکلتال) و... می پردازد.

    آیا فیزیوتراپی رشته تک بعدی است؟

    همانطور که تعریف شد فیزیوتراپی بخشی از پزشکیست که گستره ی وسیعی از علوم در حوزه های پیشگیری،تشخیص و درمان زیرمجموعه ی آن قرار می گیرند و به عبارتی رشته ای مولتی دیسیپلینری یا چند بُعدی (multidisciplinary) است. چرا فیزیوتراپی مدرن نگاهی خاص و کمی متفاوت به مقوله ی درمان دارد ؟ فیزیوتراپی همانطوری که میشود از اسمش برداشت هایی داشت ، قادر است با توجه به شناخت عمیقی که از فیزیک و فیزیولوژی بدن دارد ، از بروز مشکل و یا عوارض احتمالی یک اختلال پیشگیری کرده ، یا آسیب و اختلال پیش آمده را با توجه به آگاهی که از پاتولوژی و پاتوفیزیولوژی بیماری دارد از همین راه یعنی فیزیک و فیزیولوژی بدن درمان کرده یا بهبود ببخشد. فیزیوتراپی رشته ای است که بصورت غیرجراحی و غالباً بدون دارو بیمارانش را درمان می کند و همین خصوصیت فیزیوتراپی را بسیار با اهمیت می کند. در پزشکی ، بیماری توسط پزشکان متخصص به نحو احسن تشخیص داده می شود و درمان های دارویی و جراحی برای حل مشکل پیشنهاد می شود.

    زیر شاخه های فیزیوتراپی

    • آناهیتا ش